Estamos in Casa Esperanza! - Reisverslag uit Achocalla, Bolivia van Elske Glind - WaarBenJij.nu Estamos in Casa Esperanza! - Reisverslag uit Achocalla, Bolivia van Elske Glind - WaarBenJij.nu

Estamos in Casa Esperanza!

Door: Elske

Blijf op de hoogte en volg Elske

24 September 2013 | Bolivia, Achocalla

Aankomst in Casa Esperanza, ga dat maar eens beschrijven...
2 jaar geleden vertrok ik hier terwijl het openingsfeest in volle gang was. Muziek, eten, versiering, er werd gedanst, het was mooi. Om nu na al die tijd terug te zijn terwijl het project al 2 jaar loopt is zo ontzettend bijzonder! Vanuit el Alto vertrokken we met Eddy en Susanne waarmee het gelijk klikte. De achocalla vallei inrijden blijft prachtig!
(voor mijn nieuwe vrienden, in een ouder reisverslag op deze blog beschrijf ik uypaca :p )

Toen we aankwamen zaten de kinderen op school. Op ons gemak konden we alles bekijken. Aan de ene kant was ik verrast hoe op veel plekken het huis al verouderd, afgebladerde verf etc. Aan de andere kant was ik verrast hoe ontzettend mooi het is! De grond om het huis heen is eindelijk mooi plat, er scharrelen kippen rond, de groentekas is fantastisch! Het ziet er mooi uit en er word druk in verbouwd. Het huis ziet er gezellig uit. De kinderen hebben vorige week een nieuwe indeling bedacht voor de woonkamer, gezellig! en voor ons een mooie welkomsposter gemaakt!

We hebben uitgebreid gepraat met Eddy en Susanne. Over hoe alles gaat, een aantal 'zorg' kinderen etc.

Rond half 2 kwamen de kinderen uit school. De kennismaking was erg leuk. Sommige kinderen herkende ik nog. De 7 jarige Abrahm bleef kletsen, vertelde graag Risk met ons te willen spelen en hing al snel om papa zijn nek. Bij de almuerzo (middag eten) hadden de kinderen al de grootste lol om papa die natuurlijk raar deed, zei 250 jaar oud te zijn etc.

Er zijn inmiddels een aantal kippen die eieren leggen (morgen kopen we er meer :p ) De kinderen vinden het fantastisch om op zoek te gaan naar eieren en komen er trots mee aanzetten. Super leuk om te zien!
De groentekas is in gebruik. Het ziet er mooi uit en er groeit al veel. Maar het grootste gedeelte is opgeeist door de junta wat we natuurlijk zo snel mogelijk terugdraaien. De helft wordt gebruikt voor Casa Esperanza om zelfvoorzienend te worden. De andere helft door de school als agrarisch project.

Gisteravond hebben de kinderen voor ons gedanst. Dat was echt super leuk en bijzonder. De meisjes waren eerst druk bezig met hun mooiste kleren aan te trekken en erna lieten ze met z'n allen of in groepjes de ingestudeerde dansen zien! Dat was een mooi moment! De kinderen hebben het hier goed. Ze zien er gezond en vrolijk uit. Ze krijgen een duidelijke structuur aangeboden waar wij deze week in mee gaan. Om 7.00 staan we op. De kinderen maken zich klaar voor school en we ontbijten samen. Erna doen Susanne en ik regelzaken of praten we met de junta. Om 13.30 komen de kinderen terug uit school, dan lunchen we. Erna doen alle kinderen een taak in huis. Dan maken ze huiswerk en erna is er tijd voor vrije tijd met regelmatig een activiteit zoals sporten. s avonds het avondeten en erna nog wat leuks. thee en klaarmaken voor het slapen gaan. Maar de blije dansende kinderen in Casa Esperanza zien was geweldig!! Daar doen we het voor!!

Vanmorgen hebben we een vergadering gehad met de directeur van de school en de junta.. het was weer zoals vanouds.... zij vertellen wat ze nog meer willen en hoe teleurgesteld ze zijn dat ons huis maar 1 verdieping heeft (een status dingetje) ik vertel dat dat niet uitmaakt, de kinderen hebben alles wat ze nodig hebben en het is een veilig huis en dat onze stichting niet veel geld meer heeft en we eerst inzet willen zien vanuit hen en betere samenwerking voor we met een nieuw project beginnen etc.. nou ja dat ging zo 3 uur in cirkels..

Susanne en ik hebben de lijst doorgenomen met spullen die nodig zijn om te kopen met concrete donaties die ik meegekregen heb. Er zit van alles bij: knutselspullen, boeken, een stapelbed erbij, stoelen, een watertank, extra kippen en kippenvoer (ja 2A bewoners, jullie horen snel meer!! ) borden, bekers, pannen, bestek, nagelscharen etc. Ik ga morgen met Gladys winkelen. Dat word super leuk om weer op pad te gaan met Gladys langs verschillende markten zoals we 2 jaar geleden super veel gedaan hebben.
De kinderen liggen op dunne matrassen. Graag zouden we voor alle bedden een extra matras kopen om onder de matrassen te leggen. dit ligt beter en is beter tegen de kou. Deze zijn 13 euro per stuk. Dus mocht je graag wat concreets willen bijdragen, stort dan 13 euro op de rekening van casa esperanza (zie http://esperanza-bolivia.nl/steun-ons t.n.v matras) Meer of minder mag ook :) We willen ook veel boeken kopen, zowel leerboeken, een atlas en encyclopedie als gewone leesboeken. Er zijn namelijk niet veel boeken in huis en de kinderen kennen deze al van voren naar achteren (of hoe die uitdrukking toch ook alweer gaat... )

En de nachten? Ik lig bij susanne op de kamer en papa bij Eddy. Overdag is het als de zon schijnt heerlijk warm, maar rond 17.00 word het errrug koud. Vannacht had ik thermo-ondergoed aan (bedankt!!) met nog een broek. 3 lagen truien, en lag ik onder 5 dekens en had ik het toch nog een tijd koud.

Op dit moment zijn de kinderen verhalen aan het schrijven en tekenen. We hopen een boekje hiervan te kunnen maken. Abrahm en Gustavo rennen blij rond met Frits ;)

Het is super goed en bijzonder hier te zijn!!

(en ik maak er ook even gebruik van: wij zijn op zoek naar meer (maandelijkse) donateurs. Elke euro gaat rechtstreeks naar het project zie http://esperanza-bolivia.nl/steun-ons)

Ik hoop snel foto's te kunnen plaatsen op facebook. maar internet is hier errrug traag.

Veel liefs!

• 25 September 2013 - 09:46

Jan:

Hoi,Hans& elske
    Een heel leuke beschrijving wat jullie allemaal meemaken.En een bevestiging dat het project de moeite waard is om er zoveel tijd en aandacht in te steken.Hans moet maar vaker gaan,
    Geen Last van vliegen en de hoogte,heel begaan en betrokken .Elske nog niet ziek geweest ook bijzonder,we missen je wel maar dat weegt niet op wat je voor andere doet.Zaterdag JP naar Schiphol brengen,en dan voor jullie een mooie bruiloft in Brazilië ,en een leuke vakantie.
    Veel plezier en groeten Jan

• 25 September 2013 - 21:49

Corrie Smokers:

Lieve Elske,
    Wat heerlijk dat je er zo van geniet, en wat mag je toch trots zijn op wat er dankzij jou daar is opgebouwd!
    Ceep it warm, gelukkig komt JP eraan!
    Liefs, ook voor Hans, van Corrie

• 26 September 2013 - 23:05

Willy:

Wonderlijk dat wij daar 2, 5 jaar geleden waren bij de opening en dat je nu Hans daar bij je hebt. En dat er al zoveel bereikt is. Mooie foto's op Facebook waarop al die matrassen op de auto liggen. En ze zijn nog aangekomen ook! Nog even koude nachten en dan de warmte van Rio. Zo te lezen is de junta Nog zo'n beetje hetzelfde. Veel discussies...
    Maar jij kunt dat wel aan. Geniet er nog maar van daar.
    Liefs
    Willy